Indomania
In 1498 opent Vasco da Gama de zeeroute naar India; Jezuïeten en handelaars overspoelen de kusten van India en berichten over de praal van het Mogolrijk en over allerlei vreemde gewoonten en rituelen. De fascinatie voor India is compleet. Specerijen, textiel, diamant, paarlemoer enexotische dieren komen mee terug met de schepen en brengen inspiratie voor de kunstenaars in onze contreien.
De verhalen van deze reizigers zijn nog sterk beïnvloed door de fantasierijke verbeelding van de Griekse en Romeinse reizigers (met alseerste Alexander de Grote in 326 v.Chr) maar begint een objectiever beeld van het land te geven. Hun nieuwsgierigheid is nog niet te sterk bezoedeld door het gevoel van Europese superioriteit die de latere koloniale periode met zich meebrengt.
Deze periode is het startpunt van Indomania, een tentoonstelling die de ontmoeting tussen Europaen India verkent - door de ogen van Westerse reizigers - die afwisselend fascinatie, superioriteit, angst en maar al te vaak onwetendheid verraden. Wat zijn de artistieke en culturele gevolgen van deze ontmoetingen? Wat isde Westerse perceptie van India vandaag en welke facetten van de eeuwenoude verbeelding spelen vandaag nog een rol?
Voor de eerste keer wordt rond dit onderwerp een zo ruime periode omvat, van de 16de eeuw tot vandaag. De geschiedenis van deze periode vormt de achtergrond van de tentoonstelling en biedt de bezoeker een boeiend en weinig gekend verhaal, van het Mogolrijk (1526-1857) over de kolonisatie tot de onafhankelijkheid (1947) en het India van vandaag.
De verscheidenheid aan kunstenaars, kunstwerken, disciplines en media vormen haast een letterlijke vertaling van de vele, voor het Westen moeilijk doordringbare lagen van de Indiase cultuur: schitterende 16de- en 17de- eeuwse juwelen, tekeningen van Rembrandt naar Indiase miniaturen, tekeningen en gravures van de Indiase neushoorn door Dürer en volgelingen, 17de- en 18de - eeuws textiel en kasjmier, Indiase schilderijen van kasten, landschappen en rites in opdracht van de Britten; fotografie (van de vroegste, documenterende tot grote namen als Henri Cartier-Bresson); architectuur (Le Corbusier, Jeanneret, …), … Film (Rosselini, Pasolini, Renoir, …), literatuur (Forster, Moravia,…) en muziek (Wagner, The Beatles,…) begeleiden het publiek doorheen het parcours.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten