Cette exposition constitue la première présentation, à Paris, d’un ensemble important d’oeuvres de la collection Pinault. Leur choix s’est, tout naturellement, porté sur le thème de l’enfermement tant il paraissait souhaitable d’établir une résonnance forte entre ces oeuvres contemporaines et le cadre imposant de la Conciergerie dont l’histoire fut aussi celle d’un lieu de détention.
La plus grande partie des oeuvres sélectionnées n’a jamais été présentée au public dans le cadre d’une exposition. Toutes ces oeuvres, dans la diversité de leurs formats et de leurs supports (installations vidéo, peintures, sculptures, photographies…) renvoient à toutes les formes de l’enfermement, l’enfermement pénal, l’enfermement politique,l’enfermement psychologique et mental, voire l’enfermement affectif.
Qu’elles abordent ce sujet de façon grave ou avec humour, toutes ces oeuvres témoignent, encore une fois, de la capacité des artistes à réagir et à prendre parti. Elles relèvent d’un versant de la création contemporaine à laquelle le collectionneur passionné qu’est François Pinault est tout particulièrement attentif.
|
Boris Mikhaïlov "38 photographies noir et blanc colorées par l'artiste" |
|
Julie Mehretu "Chimera" |
|
Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla "Intermission, Halloween Iraq IV" |
|
Raphaëlle Ricol, Malgré la différence, 2009 |
De Amerikaanse kunstenaar Llyn Foulkes (geb. 1934 in Yakima, Washington), behoort tot de opvallendste ontdekkingen van de laatste documenta. Het Museum Kurhaus Kleef laat als eerste museum in Europa een omvattend retrospectieve van zijn werk zien met ca. 100 stukken van de vroege jaren ’60 tot heden. Een bijzonder accent ligt daarbij op de wisselwerking tussen beeldende kunst en experimentele muziek. Llyn Foulkes ist een sleutelfiguur in de kunstscene van de Amerikaanse westkust en heeft een zowel fascinerend alsook tegendraads oeuvre opgebouwd. Het begint in de vroege jaren ’50 met surrealistisch aandoende schilderijen en strekt zich via Combine Paintings en assemblages (vanaf ca. 1959) en verstoord werkende portretten in de jaren ’70 uit naar de consumptie- en maatschappijkritische werken van de laatste decennia, die zowel schilderij als materiaalschilderij genoemd kunnen worden.
Met deze werken thematiseert hij de schaduwzijden van de „American Way of Life“ met zijn compromisloze streven naar individueel geluk en materiële welvaart.
|
Lilyn |
|
Dear LACMA |
|
O'Baby |
|
for Peter Falk |
Als zoon van twee psychiaters groeide de Venezolaanse kunstenaar Javier Téllez (°1969, Valencia) op in een omgeving waar geesteszieken deel uitmaakten van het dagelijkse leven. In zijn filmprojecten gaat hij intense samenwerkingen aan met doorgaans ‘onzichtbare’ populaties, zoals psychiatrische patiënten of personen met een handicap. Hij laat hen deelnemen aan het werkproces om zo een waardig en niet-stereotiep beeld te creëren van hen die doorgaans worden gestigmatiseerd.
Aan de hand van documentaire en fictieve elementen herschrijft Téllez samen met hen klassieke mythen, collectieve herinneringen en momenten uit de geschiedenis. Zijn werk geeft een stem aan de gemarginaliseerden, de rechtelozen, de ‘outsiders’, en bevraagt zo de notie van normaliteit en pathologie in onze samenleving.
|
Damien Hirst "The Fragile Truth" |
|
Chen Zhen 'Bibliothèque musicale |
|
Justin Matherley '"Untitled" |
|
Justin Matherley |
|
Tetsumi Kudo "Portrait of Artist in Crisis" |
|
Tetsumi Kudo "Paradise" |
|
Tetsumi Kudo "Your portrait" |
|
Friedrich Kunath "The Past is a Foreign Country" |
|
Chen Zen |
|
Jos De Gruyter & Harald Thys "White Elements, Exécutés à Wavre" |
|
Bill Viola "Hall of Whispers" |
Bill Viola is een Amerikaans kunstenaar die internationaal bekend werd met zijn bijdragen tot de videokunst
Aansluitend wandelen we nog even door de kelders van de
Conciergerie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten