Een dagje Antwerpen om, samen met mijn zus Anne, het Red Star Line Museum te bezoeken.
Ik ga eerst wel (solo) naar de Koningin Fabiolazaal.
In samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen presenteert de provincie Antwerpen in de Koningin Fabiolazaal een reeks tentoonstellingen.
Onder de noemer ‘De Modernen’ worden in wisselende opstellingen stukken uit de negentiende- en twintigste-eeuwse kunstcollectie van het museum getoond.
De tweede "Duo's" tentoonstelling is een unicum in de geschiedenis van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA): het museum geeft een groep jonge leken de kans om een eigen tentoonstelling te maken.
Jongbloed, de jongerencrew van het museum ging aan de slag met kunstwerken uit de expo "De" Modernen" maar gooit het over een heel andere boeg. Na maanden van hard werk, van denken en twijfelen, beslissen en doen, van lachen en soms huilen is het resultaat eindelijk daar: een tentoonstelling! Een echte tentoonstelling. Met echte kunstwerken. In een echt museum. Zo eentje met echte teksten op de muur en erfgoedbewakers in de zaal. Maar ook met dingen die je niet verwacht: unieke postkaarten, een tekentafel en stof tot nadenken.
Jongbloed! bepaalde het verhaal van de expo, de selectie van de werken, de informatie die je krijgt en de sfeer die je voelt en gaf dit pareltje de titel Duo's 2.
Jan Kiemeneij "Ballerina" |
Floris Jespers "Het Palet" |
Carlo De Roover "Bos te Zoersel, 1947" |
René Guiette "De voorstad, 1930" |
Henri Logelain |
Marc Mendelson "Ciertos signos lo presagian, 1974-1976" |
Jan Cockx "Portret van Roger Avermaete, 1919" |
Jos Leonard " De Zeilboot" |
Pieter Rottie "Lucienne" |
Kees van Dongen 'Monseigneur Garismos Messara,
Metropoliet van Beiroet.'
|
Henri Leys "Huizen op de Handschoenmarkt" |
Pieter Rottie "Mevrouw Craeybeckx |
Dries Segers "Veronica Joris, 2014" |
Josep Maria Subirachs "Frontal" |
Michel Seuphor "San Gioco Maggiore" |
------------------
Ik neem tram 7 naar het Eilandje, waar ik in Het Duvels Genot, rechtover het MAS, ga lunchen, vooraleer naar de vertrekloodsen van de Red Star Line te wandelen, waar ik met Anne heb afgesproken.
In de historische loodsen van de legendarische
rederij met de rode ster in de vlag, is vandaag het
Red Star Line Museum
gevestigd.
Hier wordt het verhaal verteld van de miljoenen Europeanen die
moedig of wanhopig genoeg waren om hun oude leven achter te laten, op zoek naar
een beter bestaan. De voormalige havenloodsen van
Red Star Line zijn de perfecte plek om de verhalen van talloze reizigers
tastbaar en zichtbaar te maken.
De oude gebouwen van de scheepvaartmaatschappij
maken al die emoties en verhalen voelbaar, tastbaar en zichtbaar. Daarom
koestert het Red Star Line Museum de gebouwen als meest bijzondere
collectiestuk. Ze werden met zorg gerestaureerd en in hun oorspronkelijke staat
hersteld.
Met
hun hele leven gepakt in enkele koffers, nemen miljoenen mensen vanaf 1800 de
boot vanuit Europa naar Amerika. De Verenigde Staten en Canada zijn het
beloofde land voor fortuinzoekers en iedereen op zoek naar een beter bestaan.
De reis naar de nieuwe wereld begint voor vele mensen in een havenloods in
Antwerpen. Tussen 1873 en 1934 banen de oceaanstomers van Red Star Line voor
ongeveer 2 miljoen mannen, vrouwen en kinderen de weg naar een nieuw leven.
Het
nieuwe Red Star Line Museum is samengesteld uit vier gebouwen, die elk een
aparte architecturale entiteit vormen.
Er zijn drie historische gebouwen – De
Loods, het hoekgebouw en het hoofdgebouw – en één nieuwbouw: De Toren.
Uitzicht vanop de nieuwe toren |
Met behulp van een tijdlijn en via twintig
persoonlijke verhalen wordt de geschiedenis van de mensheid voorgesteld als een
geschiedenis van migratie.
De twintig verhalen staan stuk voor stuk voor een
periode van massale migratie.
Van de verspreiding van de moderne mens (60.000
tot 40.000 voor Christus) tot de migratiecrisissen vandaag.
De gebouwen in 1923 |
Met
hun hele leven gepakt in enkele koffers, nemen miljoenen mensen vanaf 1800 de
boot vanuit Europa naar Amerika. De Verenigde Staten en Canada zijn het
beloofde land voor fortuinzoekers en iedereen op zoek naar een beter bestaan.
De reis naar de nieuwe wereld begint voor vele mensen in een havenloods in
Antwerpen. Tussen 1873 en 1934 banen de oceaanstomers van Red Star Line voor
ongeveer 2 miljoen mannen, vrouwen en kinderen de weg naar een nieuw leven.
Het Red Star
Line Museum toont de hedendaagse verhalen over migratie. Het Red Star Line verhaal is
immers maar één verhaal uit de lange geschiedenis van het fenomeen migratie.
Om
deze verhalen zichtbaar en tastbaar te maken, doet het museum beroep op
collecties van andere stedelijke musea en op de rijke collectie van verzamelaar
Robert Vervoort, ondergebracht bij de Vrienden van de Red Star Line vzw.
Bijzonder
in deze collecties zijn de affiches, folders en postkaarten die getuigen van de
grootschalige marketingcampagnes die de rederij voerde.
Koffer van August Bobelijn circa 1920-1930 |
Enkele verhalen kan u op vlgende link beluisteren :
Hypsoskaart van Antwerpen, 1913 |
Eugène Laermans "De Landverhuizers" (centrale deel van triptiek) |
Eugeen Van Mieghem "Vreemden" |
Eugeen Van Mieghem "Baliekluivers" |
Eugeen Van Mieghem "Redezicht vanaf de Royersluis" |
Eugeen van Mieghem "Stoomschip in de haven" |
Eugeen Van Mieghem "Emigranten op doortocht" |
Eugeen Van Mieghem "Vrouw met kind aan de haven" |
Eugeen Van Mieghem "Rustende zakkennaaister" |
JIDDISCHE ADVERTENTIE IN EEN POOLSE KRANT, 1921
Antwerpen was bij joden
uit Centraal en Oost-Europa een populaire emigratiehaven. Voor de eerste Wereldoorlog
was tot 40 % van de passagiers joods.
|
Het leven aan boord in eerste klasse (nog vervolledigen)
Eerste klas passagiers |
Albert Einstein is een regelmatige en graag geziene gast
op de oceaanstomers van Red Star Line.
|
Ook Irving Berlin vertrok met RSL naar Amerika |
Terwijl de Antwerpse Red Star Line vandaag voornamelijk wordt gezien als onderdeel van het migratieverhaal, speelde de scheepslijn ook een grote rol in het ontstaan van een nieuwe vorm van transatlantische luxereizen.
Hans Op de Beeck maakte een film voor het pas geopende Red Star Line Museum in Antwerpen.
"Het museum heeft me gevraagd om in de laatste kamer een soort van poëtische verstilling of reflectie te brengen. En dat heb ik heel ernstig genomen." Aan het woord is beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck.
"Ik moet iets uitdrukken van die ongelofelijke drastische stap in een mensenleven om hebben en houden achter te laten en te migreren."
Op onze vraag hoe hij dat in beeld heeft gebracht, hoeft hij niet na te denken: "De film is in feite gebaseerd op een soort van choreografie van alledaagse handelingen. Elke handeling is onvoorstelbaar banaal en ik probeer dat heel gewone, dat alledaagse om te buigen naar iets bijzonders en dat kan je doen door iets synchroon en massaal te laten gebeuren."
"Ik moet iets uitdrukken van die ongelofelijke drastische stap in een mensenleven om hebben en houden achter te laten en te migreren."
Op onze vraag hoe hij dat in beeld heeft gebracht, hoeft hij niet na te denken: "De film is in feite gebaseerd op een soort van choreografie van alledaagse handelingen. Elke handeling is onvoorstelbaar banaal en ik probeer dat heel gewone, dat alledaagse om te buigen naar iets bijzonders en dat kan je doen door iets synchroon en massaal te laten gebeuren."
De "making of" van deze performance kan U bekijken op YouTube :
Geen opmerkingen:
Een reactie posten